Katarzyna Schier
Prof. dr hab. Katarzyna Schier jest psychologiem, przez trzydzieści lat pracowała na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła pięcioletnie podyplomowe studia z psychoterapii dzieci i młodzieży w Heidelbergu. Jest psychoanalityczką i psychoterapeutką psychoanalityczną. Obszary zainteresowań naukowych: mechanizmy rządzące psychoterapią, geneza chorób psychosomatycznych, tematyka rozwoju i zaburzeń obrazu ciała oraz analiza ukrytych form przemocy w rodzinie. Jest autorką kilku książek, m.in. Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie (Scholar) oraz (red.) Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i rodziców (Scholar).
„Droga rozwoju relacji z innymi, sobą i własnym ciałem."
Wystąpienie będzie poświęcone problematyce relacji. Teoretyczny punkt odniesienia stanowi psychoanalityczna teoria rozwoju umysłu Stanley'a Greenspana oraz teoria przywiązania. Analizie zostanie poddana relacja dziecka z opiekunami i jej funkcja w budowaniu relacji ze sobą i własnym ciałem. Wykład zakończy krótki namysł nad tym, jak pomagać dzieciom, których droga w relacji z innymi, sobą i ciałem jest zahamowana i/lub zaburzona. Treści teoretyczne będą ilustrowane przy pomocy wyników badań empirycznych i materiału klinicznego.
Bartosz M. Puk
Psychoanalityk, członek Polskiego Towarzystwa Psychoanalitycznego oraz International Psychoanalytical Association (IPA). Z wykształcenia jest lekarzem psychiatrą. Od 1996 roku pracuje jako psychoterapeuta w Krakowie, a od 2013 roku jest licencjonowanym psychoanalitykiem. Jest też członkiem zwyczajnym, superwizorem i terapeutą szkoleniowym Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychoanalitycznej.
Członek GroupOne - grupy psychoanalityków IPA prowadzących dyskusje kliniczne na osi miast Oslo-Tel Aviv-Mediolan-Barcelona-Berlin-Kraków. Interesuje się fotografią i teorią pola analitycznego. Szczególnie obrazowaniem i angażowaniem myślenia analitycznego w niepoznane dotychczas obszary psychiki i kultury.
Pracuje klinicznie jako psychoanalityk w swojej Pracowni Psychoanalizy na krakowskim Salwatorze. Poza gabinetem jest fotografem.
Pasjonuje go życie rodzinne, jazda rowerowa i fotografia uliczna.
"O znaczeniu zmysłów w relacji terapeutycznej"
Rozważam jak relacja z drugą osobą, a taką jest relacja terapeutyczna, zaczyna się od spotkania zmysłowego. Widzimy, słyszymy i czujemy człowieka, którego spotykamy, ale też w bardzo specyficzny sposób czujemy i poznajemy osobę pacjenta.
Przejście od zmysłowego poczucia kogoś obok nas, do myślenia razem z nią/nim/nimi, opisuję jako kluczowy dla relacji terapeutycznej.
Odniosę się też do sytuacji pandemii i restrykcji w kontakcie zmysłowym, z którymi wszyscy musieliśmy się zmierzyć.
Bogusława Piasecka
Dr nauk społecznych, adiunkt w Instytucie Psychologii Stosowanej UJ. Uzyskała certyfikat psychoterapeutki i superwizorki w Polskim Towarzystwie Psychologicznym. Pracuje w Ambulatorium Terapii Rodzin w Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie. Jest nauczycielką psychoterapii w ramach kursów całościowych do certyfikatu psychoterapeuty Ośrodka Szkoleń Systemowych, Fundacji KONTEKST oraz Polskiego Stowarzyszenia Rozwoju Psychoterapii. Jest autorką i współautorką publikacji naukowych oraz wystąpień konferencyjnych dotyczących psychoterapii.
"Naprawa relacji w parze, rodzinie i w psychoterapii"
W wystąpieniu zostanie podjęty temat budowania przymierza w psychoterapii z uwzględnieniem specyfiki relacji terapeuci a rodzina lub para. Akcent zostanie położony na zjawiska naruszenia lub załamania przymierza i proces jego odzyskiwania, czyli naprawiania relacji. Wychodząc od relacji psychoterapeuci - para/rodzina, omówię również odbudowanie relacji pomiędzy członkami rodziny lub diady partnerskiej.
Zaproszę również do refleksji na temat ograniczeń procesu naprawiania.
Co robić gdy "strony" uznają, że naprawiać już się nie da, lub nie chce?
Omawiane zagadnienia zilustruję przykładami z praktyki terapeutycznej.
Roseta Rodrigo
Doktor socjologii i magister coachingu wykonawczego i edukacyjnego, magister małżeństwa i nauk o rodzinie, magister spersonalizowanej edukacji. Od wielu lat pracująca z młodymi ludźmi. W trakcie kariery zawodowej pełniła funkcję dyrektora placówek edukacyjnych dla młodzieży. Praktyczne doświadczenie budowania relacji w oparciu o metodologię tutoringu zdobywała podczas pracy w szkołach średnich jako nauczyciel i dyrektor. Obecnie zajmuje się doradztwem w placówkach edukacyjnych szkolnictwa średniego, zawodowego i uniwersyteckiego.
"Jak najlepiej rozwijać relacje i uczniów przy pomocy tutoringu?"
Wystąpienie będzie koncentrowało się na korzyściach z indywidualnej relacji uczniów dzięki wykorzystaniu tutoringu. Jak prowadzić tutoring, aby skutecznie budować i rozwijać potencjał uczniów. Zagłębimy się w znaczenie relacji z uczniami w kluczowym dla ich przyszłości wieku. Poprzez tutoring postaramy się znaleźć motywację tkwiącą w każdym uczniu tak, aby mogła służyć jako dźwignia do osiągania przez ucznia jego celów.
Wystąpienie będzie prowadzone w języku hiszpańskim i tłumaczone na język polski.